Karbon – pohroma moderných spaľovacích motorov
Karbon je skutočnou pohromou pre moderné spaľovacie motory, najmä pre motory s priamym vstrekovaním paliva. Tieto motory nedávajú palivu dostatok času na zmiešanie so vzduchom a jeho úplné odparenie, čo vedie k tvorbe usadenín. Dekarbonizácia pritom pomáha nielen udržiavať čistotu ventilov.
Proces dekarbonizácie sa dá vykonávať viacerými spôsobmi. Jednou z najmenej časovo a finančne náročných metód je dekarbonizácia vodíkom. Počas tohto procesu sa do sania spolu so vzduchom privádza aj vodík, ktorý sa následne spáli v motore. Vodík doslova sublimuje karbonové usadeniny, čím motoru prinavráti jeho pôvodný výkon. Avšak účinky dekarbonizácie nespočívajú len v obnove výkonu – je ich oveľa viac.
Obmedzenie klepania
Jedným z výkonnostných limitov moderných spaľovacích motorov je fenomén klepania. Klepanie možno definovať ako neželané zapálenie zmesi paliva a vzduchu ešte pred tým, než ju zažne iskra zo sviečky. Tento jav ovplyvňuje množstvo premenných, ako sú oktánové číslo paliva, kompresný pomer a podobne. No svoj podiel na ňom môže mať aj malá karbonová usadenina. Karbon, ktorý je v podstate uhlík, má tendenciu žiariť žiarom ešte dlho po tom, čo zmes vo valci vyhorí a odchádza výfukovým systémom. Tieto žeravé body môžu zapáliť zmes skôr, ako dôjde k jej úplnému stlačeniu, čo spôsobuje klepanie. Dekarbonizácia vodíkom dokáže tieto príčiny klepania eliminovať alebo úplne odstrániť.
Životnosť turbodúchadla
Turbodúchadlo je jednou z najrýchlejšie rotujúcich častí vozidla, a preto musí byť jeho stred precízne vyvážený. Karbon však nie je problémom len vo valcoch motora, ale aj v tom, čo z nich odchádza. Horúce výfukové plyny totiž často obsahujú nespálené zvyšky paliva, ktoré sa usadzujú na horúcich povrchoch lopatiek turbodúchadla alebo na vnútorných častiach jeho obalu. Tieto usadeniny narúšajú ideálne prúdenie vzduchu, a postupne tak poškodzujú rovnováhu turbodúchadla, čo skracuje jeho životnosť. Dekarbonizácia vodíkom môže pomôcť znížiť tieto usadeniny, a tým predĺžiť životnosť turbodúchadla.
Obtoková klapka
Zostaňme pri preplňovaní. Obtoková klapka (tzv. wastegate) reguluje tlak spalín tým, že pri jeho nadmernom zvýšení presmeruje výfukové plyny mimo turbínovej komory, čím zabraňuje príliš rýchlemu roztočeniu turba. Ak sa však na klapke alebo v jej okolí nahromadia usadeniny, môže dôjsť k jej zlyhaniu. V takom prípade sa klapka nemusí otvoriť, keď je to potrebné, čo môže spôsobiť vážne problémy. Dekarbonizácia vodíkom efektívne odstraňuje karbonové usadeniny aj v tejto časti systému, čím podporuje správnu funkčnosť klapky.