Moderné motory majú tendenciu zanášať sa karbonom, čo platí najmä pre tie, ktoré sa používajú na krátke trasy, keď sa nestihnú úplne zohriať. Na karbon účinkuje vodík, no okolo tohto spôsobu dekarbonizácie koluje niekoľko mýtov, ktoré by sme radi vyvrátili.
Dekarbonizácia vodíkom je jednou z metód, ako motor zbaviť usadenín.
Tie sa tvoria hlavne v motoroch s priamym vstrekovaním, konkrétne na ich ventiloch, sedlách ventilov, v sacom trakte, EGR ventile a čiastočne aj v prívode spalín do turbodúchadla. Dekarbonizácia vodíkom môže v týchto prípadoch výrazne pomôcť a často dokonca zachrániť motor. Pozrime sa však na najčastejšie mýty, ktoré sa s týmto procesom spájajú.
Najčastejšie mýty a omyly ohľadom dekarbonizácie
1. Dekarbonizácia vodíkom ničomu nepomáha, ide o placebo
Efekt dekarbonizácie je jasne merateľný a často aj viditeľný. Pri motoroch s výrazným zanesením sa zlepšuje voľnobeh, motor beží tichšie a rovnomernejšie, zlepšuje sa priebeh krútiaceho momentu. Výrazný vplyv má dekarbonizácia na emisie, čo potvrdili aj merania. Viditeľný dôkaz možno pozorovať na dymivosti pred a po dekarbonizácii – počas samotného procesu môže zanesený motor výrazne dymiť. Dekarbonizácia však nezvládne vyriešiť mechanické poruchy. Ak je napríklad motor hlučný alebo má kolísavý voľnobeh pre vytiahnutý rozvodový reťaz, dekarbonizácia motor vyčistí, ale tieto problémy nezmiznú.
2. Pri dekarbonizácii vodíkom dochádza k prehrievaniu motora
Tento strach je častý, no úplne neopodstatnený. Pridávanie vodíka do vzduchu, ktorý vstupuje do sania motora, síce mierne zvyšuje teplotu spaľovania, ale len o niekoľko desiatok stupňov. Je to podobné, ako keby ste jazdili do mierneho stúpania so záťažou. Rozdiel je v tom, že vodík pomáha usadeninám doslova vysublimovať. Chladiaca sústava je na tento proces dimenzovaná a bez problémov ho zvládne. Problém môže nastať len pri aute s poruchou termostatu alebo inou závadou na chladiacom systéme. Preto počas dekarbonizácie neustále monitorujeme teplotu chladiacej kvapaliny a v prípade zvýšenia proces prerušíme.
3. Dekarbonizácia vodíkom čistí iba spaľovací priestor
Pravdou je opak! Okrem spaľovacieho priestoru pôsobí dekarbonizácia vodíkom všade tam, kadiaľ prúdia plyny do a z motora. Výrazný efekt má napríklad na EGR ventil či na filter pevných častíc (DPF). Tieto komponenty sa čistia bez akéhokoľvek zásahu do konštrukcie motora. Je však potrebné poznamenať, že dekarbonizácia vodíkom dokáže odstrániť karbonové usadeniny na koncoch vstrekovačov, no logicky nedokáže opraviť chybné vstrekovače. Podobne je to s turbodúchadlom – dekarbonizácia zlepšuje prietok plynov medzi motorom a turbínou, no nemá vplyv na opotrebenie ložiskového systému turbodúchadla.